کد خبر: ۱۶۹۱
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نمی‌توانیم مشتری را به خاطر کرونا بیرون کنیم

کاظم عرفانیان، ساکن و کاسب محله سرشور، یکی از همان‌هایی است که گلایمند از بی‌توجهی مردم است و از مشکلات این روزهایشان می‌گوید: از روزی که کرونا به مشهد آمده است، تمام کسب و کارها را تحت تأثیر قرار داده و مشکلات زیادی برای مردم به‌ویژه افرادی که شغل آزاد دارند ایجاد کرده است.

هنوز چند هفته‌ای از خبر کاهش آمار کرونا نگذشته که زمزمه‌های شروع دوباره تغییر رنگ شهرها به گوش می‌رسد. با بی‌ملاحظگی برخی شهروندان که تصورشان پایان کروناست ممکن است دوباره رنگ نارنجی روی شهرمان بنشیند. این روزها برخی از مردم ماسک نمی‌زنند و موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گویا نمی‌دانند کرونا چه آسیبی به خانواده‌ها زده است و طعم تلخ این روزها را نچشیده‌اند.

 کاظم عرفانیان، ساکن و کاسب محله سرشور، یکی از همان‌هایی است که گلایمند از بی‌توجهی مردم است و از مشکلات این روزهایشان می‌گوید: از روزی که کرونا به مشهد آمده است، تمام کسب و کارها را تحت تأثیر قرار داده و مشکلات زیادی برای مردم به‌ویژه افرادی که شغل آزاد دارند ایجاد کرده است. 

کار ما بی‌ارتباط با ساخت‌وساز نیست. با کاهش این ساخت‌وسازها رونق کار ما هم کمتر شده است

کار ما فروش لوازم الکترونیک مانند لامپ، سیم، پریز و... است. در این روزها حداقل مشتری را هم نداریم. او ادامه می‌دهد: با ورود این ویروس منحوس بسیاری از کارها تعطیل شده و درصد زیادی از مردم را دچار مشکل کرده است. کار ما بی‌ارتباط با ساخت‌وساز نیست. با کاهش این ساخت‌وسازها رونق کار ما هم کمتر شده است. از طرفی تعطیلی مغازه ضرری مضاعف برای ما داشته است.

 

هزینه‌ها همچنان باقیست

عرفانیان با اشاره به تعطیلی مشاغل در گروه‌های مختلف می‌گوید: هر وقت رنگ شهرها نارنجی و قرمز می‌شود بیشتر مشاغل باید تعطیل باشند، فقط برای ما این سؤال است چرا در آن روزها نه تعطیلی بانک‌ها را داشتیم و نه دارایی از حق و حقوقش می‌گذشت، حتی پرداخت هزینه‌های اداره آب و برق و گاز یا عوارض شهرداری مثل قبل باقی بودند. انگار کسبه تنها افرادی هستند که منتشرکننده این ویروس هستند و باید تعطیل باشند.

 

ما رعایت می‌کنیم، مشتری نه

او که تمام نکات بهداشتی را رعایت کرده توضیح می‌دهد: به‌خاطر خانواده‌ام در محیط بیرون و داخل مغازه توصیه‌های بهداشتی را خیلی رعایت می‌کنم.

 حتی چیدمان مغازه‌مان به‌صورتی است که بیش از یکی 2مشتری نمی‌توانند وارد مغازه شوند، اما باوجوداین برخی مشتریانی که می‌آیند از ماسک استفاده نمی‌کنند؛ وقتی می‌گوییم ماسک بزنید نگاهی طلبکارانه دارند و از مغازه بیرون می‌روند. با نبود مشتری نمی‌توانیم همان‌هایی را هم که می‌آیند بیرون کنیم، پس برای گذران امرار معاش باید شرایط را بپذیریم.

 عرفانیان با گله از بی‌اطلاعی مردم ادامه می‌دهد: ناقل بودن ویروس کرونا هنوز برای بعضی مردم باورپذیر نیست. وقتی درباره‌اش می‌گوییم، به حرف ما می‌خندند. با این تفکر نمی‌توان از شیوع بیماری پیشگیری کرد. نمی‌دانم اطلاع‌رسانی کافی نبوده، اما اینکه هنوز فرهنگ‌سازی نشده عجیب است و این مشکل فقط در شهر یا کشور ما نیست.

 این کاسب محله سرشور می‌افزاید: از روزی که کرونا آمده است، بیشتر از هر چیز تهدید را شنیده‌ایم و اینکه باید تعطیل باشیم، اما تشویقی در کار نبوده است. ای کاش برای کسبه‌ای که تمام موارد را رعایت می‌کنند تشویق یا تخفیفی در نظر بگیرند تا برای دیگران هم انگیزه شود.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44